Vår i Bryssel

Igår var det helt fantastiskt väder i Bryssel, kändes som att våren hade kommit! Fick en riktigt härlig dag i solen och hann med att göra massor av roliga saker. Här kommer dagen i bilder:
 
 
Jag tog tunnelbanan ut till Atomium, en av Bryssels mest lättigenkännliga symboler. Det är en järnatom uppförstorad 165 miljarder gånger. Numera är Atomium ett litet museum där vart och ett av de nio kloten (18m i diameter) är sammanbundna med rulltrappor.
 
Atomium, sedd från Domaine de Laeken. Laeken blev populärt redan på 1000-talet av pilgrimer eftersom det fanns rykten om att man hade sett Jungfru Maria här. Efter 1800-talet är Laeken dock starkt förknippad med att kungafamiljen har sin residens här, med ett härligt parkområde runt om.
 
Monument Léopold, Domaine de Laeken. Monumentet i nygotisk stil står som blickfång i parken uppförd för att ära Belgiens första kung, Léopold I.
 
Château Royal, Domaine de Laeken. Belgiska kungafamiljens residens som ligger i hjärtat av den 160 ha stora egendomen.
 
Château Royal, Domaine de Laeken. Jag skymtade även taket på Villa Belvedere (inte i bild), som även detta har varit monarkens residens förut, men numera är tronarvingens hem.
 
Pavillon Chinois, Domaine de Laeken. Byggnad helt i trä från 1909. Inuti finns prov på orientaliskt porslin, enligt min guidebok. (Lägg märke till de tre människorna framför huset, särskilt mannen i röd hatt. Återkommer till dessa...)
 
Tour Japanais, Domaine de Laeken.
 
Efter att jag vandrat omkring i parken Domaine de Laeken tog jag spårvagnen till Koekelberg för att besöka Basilique Nationale du Sacré-Coeur. Även denna stora byggnad påbörjades av kund Leopold II 1904, då han ville att staden skulle ha en stor kyrka som kunde rymma stora församlingar, för att motsvara den växande befolkningen i Bryssel under början av 1900-talet. Kyrkan färdigställdes dock inte förrän 1970. Kyrkans dominerande kännetecken är den gröna kopparkupolen, som höjer sig 90m över marken. Den ser man från många platser i staden, bland annar från Palais de Justice. Åter till mannen i den röda hatten...han är även här! De gjorde alltså exakt samma söndagsutflykt som jag - vad är oddsen ;) Och exakt samma tajming! De har alltså gått genom parken Domaine de Laeken ungefär lika fort som jag och har sedan transporterat sig till Koekelberg så att de är framme vid kyrkan samtidigt som jag. Tycker jag var lite lustigt. Jag tror att de kände igen mig också :)
 
Basilique Nationale du Sacré-Coeur. En helt enorm kyrka.
 
Basilique Nationale du Sacré-Coeur.
 
Utsikt från Basilique Nationale du Sacré-Coeur. Man kunde åka upp i kyrkans kupol och få en helt fantastisk panoramavy över Bryssel.
 
Utsikt från Basilique Nationale du Sacré-Coeur. Det är lite disigt över Bryssel centrum, men man skymtar iaf Palais de Justice.
 
Utsikt från Basilique Nationale du Sacré-Coeur över Atomium och Domaine de Laeken.
 
Utsikt från Basilique Nationale du Sacré-Coeur.
 
Utsikt från Basilique Nationale du Sacré-Coeur.
 
Basilique Nationale du Sacré-Coeur. Framför kyrkan ligger en härlig park, Parc Elisabeth, som jag promenerade igenom till tunnelbanestationen.
 
Parc Elisabeth.
 
Då klockan inte var så mycket passade jag även på att åka in till centrum och besöka Musées Royaux des Beaux-Arts: Musée d'Art Ancien, Bryssels främsta konstmuseum. Byggnaden ligger vid Place Royale och muséet är mest känt för att ha den främsta samlingen av flamländsk konst i världen. T.ex. många tavlor från van Dyck och Rubens.
 
Bebådelsen av Flémallemästaren.
 
Bryssel.
 
Några tavlor av Rubens. Tavlan i mitten är Jungfru Marie himmelsfärd.
 
 
En riktigt fin söndag helt enkelt!
 
Dock förstördes dagen när jag hörde om terrordåden i Köpenhamn - så fruktansvärt. Min lägenhet ligger precis vid den danska representationen i Bryssel och idag var flaggorna på halvstång och på ikväll samlades massor med människor utanför för att hedra terroroffren. När jag gick hem från kören brann fortfarande de tända ljusen och det låg fina blommor utanför representationen.
 
Idag var min sista repetition med kören. Var tråkigt att säga hejdå till alla. Är verkligen tacksam för att jag har fått vara med och sjunga med dem, även om jag bara var här så kort tid. Väldigt fina människor med en härlig gemenskap. Hoppas att jag får chans att sjunga med dem någon mer gång i framtiden!
 
Imorgon är det fettisdagen. Vi blev därför bjudna på semla på körfikat. Väldigt festligt :)
 
Nu är jag inne på sista veckan här i Bryssel.  På söndag flyger jag hem till Sverige igen. Tiden har verkligen gått fort! Men än är det många dagar kvar som jag ska passa på att njuta av :)
 
Önskar er en fin vecka!
Birgitta
2015-02-20 @ 07:21:27

Vilken härlig stad!!! Så mycket att se! Hur är trafiken i staden? Kör man efter reglerna o hur är tunnelbana mm? 😃

Svar: Det är väldigt mycket trafik. Tror att det är en av Europas mest förorenade städer. Det beror mycket på att det finns väldigt förmånliga anställningsavtal gällande tjänstebil och att företaget betalar delar av drivmedlet. Så det finns inga direkt incitament att inte ta bilen. De kör som dårar ;) Inte som Italien, men inte så lugnt som i Sverige. Tunnelbanan är toppen :)
sandraibryssel.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0