Den lägre staden

Igår gick jag runt med guideboken i högsta hugg och kollade på i stort sett allt i den lägre staden som var nämnt i boken. Det var strålande väder, så det var riktigt härligt att vara ute. Kameran var med, så idag har jag MASSOR med bilder att bjuda på :)
 
På vägen till den lägre staden promenerade jag genom Quartier Royal. Bilden ovan är från Parc Bruxelles som ligger framför det kungliga palatset - Palais Royal. I parken finns fontäner, statyer och alléer och är säkert riktigt fin på sommaren.
 
 Här är jag framför Palais Royal. Det är det största palatset i Bryssel och är den belgiska kungafamiljens officiella bostad. Även idag var flaggan uppe, vilket betyder att kungen är i landet.
 
Utsikt från trappan till Cathédrale Sts Michel et Gudule (se nästa bild).
 
Cathédrale Sts Michel et Gudule är Belgiens nationalkyrka och är enligt min guidebok det finaste bevarade exemplet på gotisk brabantarkitektur. Det har stått en kyrka på platsen sedan åtminstone 1000-talet, men byggnationen av just denna kyrka inleddes under 1200-talet. Nedan kommer lite bilder från insidan...
 
Kyrkan är byggd av sandig kalksten. Interiören är ganska avskalad på grund av plundring och stöld i flera omgångar.
 
Prediktstolen i barockstil är ganska känd. Skulptören är, enligt min guidebok, från Antwerpen.
Kyrkan hade massor med fina fönster. Fönstret i den yttersta domen ser ni på bilden ovan, målat på 1500-talet. Det ska föreställa Kristus då han inväntar frälsta själar.
Jag gick även ner i kryptan där det fanns romerska kvarlevor från den första kyrkan som byggdes i början av 1000-talet.
 
Sedan gick jag till den lägre staden. Först kom jag till Galeries St-Hubert som är Europas första shoppingarkad. Det invigdes på 1800-talet och är i nyrenässansstil.
 
Det välvda glastaket inne i gallerian täcker dess tre delar.
 
 
Gatan Rue des Bouchers var på medeltiden hemvist för slakterihandeln. Är idag känd som "Bryssels mage" eftersom det finns så mycket kaféer och restauranger där.
 
Jag testade en belgisk våffla på stan. Däremot fattade jag inte hur man äter den när det är så himla mycket choklad på. Kändes som att jag hade choklad i hela ansiktet innan jag var klar haha. Jaja, man lär väl sig :)
 
Sedan kom jag fram till Grand'Place. Den pampiga byggnaden på bilden är Hôtel de Ville som är Bryssels stadshus. Det byggdes på 1400-talet. Jag ska kolla upp om det finns möjlighet att gå på guidad tur i huset någon dag, det hade varit kul!
 
Grand'Place, som sägs vara stadens geografiska, historiska och kommerisiella hjärta. 1600-tals arkitektur. Det hölls marknader här redan på 1000-talet. Allt utom stadshuset och två gilleshusfasader förstördes dock under slutet av 1600-talet av franska kanoner, men allt har sedan byggts upp igen i samma stil
 
Grand'Place. Byggnaden till vänster heter Maison du Roi och var en gång bostaden till en spansk monark, men är nu i stället stadsmuséet - Musée de la Ville.
 
Inne på Musée de la Ville finns statyer mm från Grand'Place innan det förstördes i slutet på 1600-talet. Finns även porlin och vävda tapeter (något Belgien är väldigt känt för). Bilden visar ett exempel på en vävd tapet.
 
Alla 400 små kostymer till Manneken Pis finns också på muséet. Lite kul!
 
Här är Manneken Pis själv :)
 
La Bourse, Bryssels fondbörs. En av Bryssels mest storslagna byggnader. Palladisk stil (enligt guideboken). Bakom La Bourse till vänster skymtar ni Eglise St-Nicolas, en känd kyrka i gotisk stil. Den förstördes också under den franska beskjutningen, men byggdes sedan upp igen.
 
Eglise Ste-Catherine. Kyrka från 1400-talet. Den var tyvärr stängd, annars tror jag att den ska vara fin inuti.
 
Eglise St-Jean Baptiste-au-Béguinage, en stenklädd kyrka från slutet av 1600-talet. Var dock inte så jättefin inuti och luktade ungefär som en gammal källare. Men pampig fasad.
 
 
 
 
Sådärja! Nu fick ni också en rundvandring i Bryssel ;) Idag ska jag gå omkring i den högre staden och även besöka ett museum med några kollegor. Ska bli kul!
 
Ha en fin söndag!
Birgitta
2015-01-18 @ 17:55:15

Underbar rundvandring!!! Detta uppskattade jag mycket- vilket du säkert förstår 😃
Ser fram emot fortsättningen!

Eva
2015-01-19 @ 18:44:31

Ååh vilken tur :D Allt var jättefint men min favorit var våfflan ;)

Svar: Haha ja den var inte dum! Bara svår att äta 😄
sandraibryssel.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0