EIM - Ett sätt för Trafikverket att få sin röst hörd i EU

Här kommer äntligen den utlovade presentationen om EIM -European Rail Infrastructure Managers. EIM bildades 2002 som en följd av EU-kommissionens liberalisering av den europeiska järnvägsmarknaden. EIM är en lobbyorganisation för självständiga infrastrukturförvaltare för järnväg, vilket innebär att de representerar och bevakar sina medlemmars intressen inom olika EU-institutioner och inför andra viktiga aktörer. Organisationen är en väl ansedd spelare i frågor rörande järnväg och infrastruktur och är därmed medlem i flera av kommissionens expertgrupper samt stöttar ERAs (European Railway Agency) arbete.

Visionen är ett öppen järnvägsmarknad, där transportsystemet är säkert och hållbart. Fokusområdena bestäms av EUs agenda samt intressen från EIMs medlemmar, vilket kan sammanfattas i följande punkter:
- Liberalisering av järnvägsmarknaden
- TEN-T (Trans-European Network för Transport)
- EU-korridorer ( signalsystemet ERTMS, godstransporter, gröna korridorer)
- EU-finansiering
- Säkerhet, interoperabilitet och korsacceptans
- ERRAC (Europran Rail Research Advisory Council)
- Andra EIM-projekt så som Asset Management

EIM täcker in 11 länder och har totalt 12 medlemmar samt 2 delmedlemmar. Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm var tidigare ordförande för EIM, men har nu lämnat över till Paul Plummer från Network Rail. Monika Heiming är VD.

Vi är totalt 10 (om man räknar med mig) som arbetar på kontoret här i Bryssel. Ana och Tommaso är ansvariga för Rail Policy & Regulations. Ville, Toby och Bartlomiej arbetar med Technical Rail Policy & Standards. Sandrine arbetar med Internal Affairs samt Public Relations. Viktor och Siamak (båda från Trafikverket) är ansvariga för Strategy & Economics, vilket är den grupp som även jag tillhör under mina veckor här. Några på kontoret är anställda av EIM (Ana, Tommaso, Bartlomiej och Sandrine), medan övriga är utlånade på en bestämd tid från någon av EIMs medlemmar. Som jag nämnde är Viktor och Siamak utlånade på ett år från Trafikverket, Toby är utlånad på ett år från Network Rail (Storbritannien) och Ville har hittills varit utlånad i två år från Liikennevirasto (som är det finska Trafikverket).

Läs gärna mer på EIMs hemsida: www.eimrail.org
Birgitta
2015-01-21 @ 20:28:55

Så intressant. Måste finnas många intressen o viljor att ta hänsyn till. Ett bra transportsystem måste vara viktigt för EU. 🚉




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0