En tredjedel

Tänk vad fort tiden går! Det har redan gått en tredjedel av min vistelse här i Bryssel. Har haft två riktigt bra veckor med lärorika och intressanta dagar på jobbet och roliga aktiviteter vid sidan om det.
 
På jobbet känner jag att jag har kommit igång ordentligt med uppgiften och känner att det flyter på bättre och bättre för varje dag. Det är verkligen mycket som ska hinnas med på 6 veckor, men det är bara att jobba på och göra sitt bästa så räcker det förhoppningsvis en bra bit i alla fall. Jag kommer att ha två intervjuer denna veckan, en med Network Rail (Storbrittanien) och ProRail (Nederländerna). Det ska bli spännande! Network Rail har en jättebra hemsida, så jag har kunnat hitta mycket om deras finansieringsprocess där och känner mig därför väl förberedd inför intervjun. Större delen av texten är skriven och intervjun blir troligtvis mer att bekräfta det jag vet samt att reda ut vissa saker som känns oklart. ProRails hemsida är däremot sämre för mig som inte kan nederländska;) Idag har jag därför suttit en del med Google Translate för att luska ut vilken information som redan finns tillgänglig. Intervjun med ProRail kommer därmed antagligen bli ganska omfattande. Jag har även fått kontakt med flera andra av EIMs medlemmar och hoppas att kunna boka in intervjuer snart även med dessa.
 
Ikväll har jag varit på kören. Vi har blandad reportoar med flera sånger som jag aldrig har hört förut, så det är jättekul! Alla medlemmar är dessutom väldigt trevliga och man känner sig direkt som en i gänget. Många har bott i Bryssel länge och några är bara här i något år eller två. De flesta jobbar på kommissionen eller parlamentet, så jag får dessutom lära mig en del på fikapausen vilket är kul :)
 
Igår turistade jag i Bryssel. Jag var till exempel på en guidad tur på Hôtel de Ville, Bryssels stadshus. Det var helt fantastiskt bra! Inte bara var rummen fina med vävda tapeter och konstverk från 1400-talet, utan guiden var helt grym! Han pratade nästan oavbrutet i en timma om Bryssel och Belgiens historia och kopplade det till nutid genom olika skämt. Väldigt underhållande och bra! Tyvärr fick man inte ta kort inne på stadshuset, men jag kan berätta om några rum vi var inne i. Vi var bland annat inne i Åldersmännens rum, en rådskammare som används än idag för åldersmännens och borgmästarens möten. Det är en svit med 1700-talstapeter som skildrar 500-talskungen Klodvig Is historia. Vi besökte även Rådkammaren som även denna kantades av antika tapeter och förgyllda speglar över ett mosaikgolv. Vigselrummet var i nygotisk stil och används idag till borgerlig vigsel, men användes tidigare av jurister. I rummet finns många vackra träarberten, tex. antik ebenholtz och mahogny.
 
Hôtel de Ville. I stort sett alla städer i Belgien har stora flådiga stadshus. Förklaringen är att städerna tidigare konkurrerade med varandra och ville visa sin makt gentemot varandra genom att bygga det största och vackraste stadshuset. Det höga klocktornet byggdes därför som en markering mot de andra städerna att Bryssel var mäktigast. Det var på den tiden det högsta tornet som fanns i Belgien - en 96 meter hög spira.
Efter den guidade turen fortsatte jag upp till den högre staden igen där jag kollade på några byggnader och platser som jag inte hann med förra helgen.
 
Utsikt över lägre staden på väg upp mot Place Royale. Tornet som sticker upp är stadshuset.
 
Place Royal, med statyn Godefroi av Bouillon - en brabantsoldat som stred i de första katolska kortstågen och dog i Palestina. I bakgrunden ser ni Eglise St-Jacques-sur-Coudenberg, som enligt min guidebok är en av Bryssels vackraste kyrkor. Kyrkan har en 1700-talsfasad i form av ett klassiskt tempel. Jag gick även in i kyrkan och den var ganska annorlunda från de andra jag besökt i Belgien, då denna var nyklassicistisk stil. Men givetvis fin!
 
Besökte även Notre-Dame au Sablon, som enligt min guidebok är en av de finaste bevarade exemplen på gotisk brabantarkitektur i Belgien. Särkilt vackert var de 11 magnifika målade glasfönstren (14 meter höga) som fanns längs hela kyrkans väggar.
 
Jag gick även genom Place du Petit Sablon, en trädgård som anlades 1890.
 
Palais d'Egmont. Uppfördes i mitten av 1500-talet till Françoise av Luxemburg, mor till greve Egmont och ledare för stadens rebeller. Idag tillhör palatset det belgiska utrikesministeriet och är tyvärr därför stängt för allmänheten, men dess trädgårdar är öppna.
 
Känd staty av Peter Pan i Palais d'Egmonts trädgårdar.
 
Sist men inte minst var jag och kollade på Palais de Justice. Jag promenerade förbi byggnaden även förra veckan tillsammans med Ville och Toby, men det var kul att gå dit igen och kolla på den fina utsikten över staden. Justitiepalatset dominerar Bryssels siluett och kan tydligens ses från utsiktsplatser i nästan hela staden. Det är Leopold IIs mest storslagna projekt och upptar enligt min guidebok ett större område än Peterskyrkan i Rom. Palais de Justice byggdes på 1800-talet och är fortfarande säte för stadens domstol.
 
Igår kväll fick jag även en fin konsert av min granne som tränade fiol hela kvällen. Han/hon spelade superfint, så det var riktigt lyxigt att få lyssna till ;)
Birgitta
2015-01-28 @ 23:03:05

Musik o vackra byggnader. Njutbar kombination. Blev så glad när jag kände igen mig vid den andra bilden. Elin, du och jag hade ju en dags promenad i Bryssel, för många år sedan. 😃

Eva
2015-01-31 @ 14:53:03

Bor Cruella de vil där? ;) (hotel de ville)

Svar: Haha, det kan man tro! Såg henne inte där, men man vet ju aldrig... ;)
sandraibryssel.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0