European Railway Awards

Igår kväll var vi på European Railway Awards, som organiseras av CER (Community of European Railway and Infrastructure Industry) och UNIFE (Association of the European Rail Industry). Under kvällen delades två priser ut, ett för tekniska insatser och ett för politiska insatser. Årets vinnare är....
 
(bilderna är hämtade från http://www.europeanrailwayaward.eu/)
Technical award: Alexander Neumeister (Industrial designer)
 
Political award: Lord Andrew Adonis (former UK Secretary of State for Transport)

Två talare under galan var...
 
Violeta Bulc (European Commissioner for Transport)
(Faktiskt andra gången jag hört henne tala sedan hon blev transportkommissionär. Hon talade även när jag var på European Rail Freight Days i slutet av november).
 
Michael Cramer (Chairman of the European Parliament's Transport and Tourism Committee)
 
Ytterligare stora namn som talade var Lettlands transportminister, VDn för ÖBB och VDn för Bombardier Transportation. Gemensamt för i stort sett alla talen var att de pratade om vikten av det fjärde järnvägspaketet för att lyckas åstadkomma ett gemensamt europeiskt järnvägsområde utan tekniska, administrativa och rättsliga hinder mellan länderna.
 
Efter cermonin var det plockmat och mingel. Jag pratade mycket med mina EIM-kollegor, men träffade även några kända ansikten från mitt senaste besök i Bryssel under European Rail Freight Days. Träffade bland annat flera personer som kommer att vara delaktiga i Shift2Rail (ett jättestort forsknings- och innovationsprogram inom Horisont 2020 som samfinansieras av EU), där Trafikverket är en av de grundande medlemmarna. Jag själv kommer antagligen vara en del involverad i det femte innovationsprogrammet i Shift2Rail som heter "Technologies for Sustainable & Attractive European Freight". Det kommer att bli ett mycket spännande projekt!
 
Eventet var på Musées Royaux d'Art et d'Histoire, vilket är det historiska muséet jag tidigare nämnt som ligger i Parc du Cinquantenaire. Jag fick därmed även se lite av muséet, vilket var kul! Här kommer två bilder där man ser lokalerna lite bättre:
 
Prisutdelning och tal.
 
Mat och mingel.
 
Var en mycket trevlig kväll!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0