Gent

Igår hade jag en kanondag i Gent. Solen sken och det var kallt och friskt. Jag tog tåget på morgonen, så jag var där ganska tidigt och kunde strosa omkring relativt själv först innan det fylldes på av fler turister. Gent var verkligen en jättefin stad! Det är en flamländsk stad som tidigare har varit känd för mig mest för att Volvo Cars har en fabrik där, men det fanns ju givetvis så mycket mer (såg inte ens fabriken). Mycket riktigt är Gent känd för industri, då det blev ett stort industricentrum redan på 1700- och 1800-talet. Men staden är också känd för sina medeltida och antika byggnader, kanalen och snirklande kullerstensgator. Det var helt klart värt ett besök!
 
Givetvis var kameran med:
 
 
Korenmarkt. Har sedan medeltiden varit stadens kommersiella centrum, men inringas idag av kaféer. Tidigare ägde spannmålsmarknaden rum här.
 
Korenmarkt.
 
Sint Niklaaskerk.
 
Gatan mot Korenmarkt. Tornet på bilden är Belfort (mer om det sedan).
 
Graslei. En av Gents mest pittoreska gator. Det ligger på platsen för stadens medeltida hamn och vetter åt floden Leie. Gilleshusen som kantar gatan är perfekt bevarade, där de äldsta husen är från 1100-talet.
 
Utsikt från Graslei. Sint-Michielskerk.
 
Utsikt från bron över floden Leie. Huset till vänster är vid Korenmarkt och kyrkan rätt fram är Sint Niklaaskerk.
 
Utsikt från bron över floden Leie. Graslei går på höger sida längs floden och borgen som sticker upp lite längre bort är Het Gravensteen (mer om det sedan).
 
Graslei.
 
Min guidebok tipsade om att det var värt att göra ett besök på Museum voor Sierkunst, som visar en samling av konst och formgivning från 1600-talet och framåt i en herrgård från 1700-talet. Muséet hade dock bytt namn till Design Museum Gent och vad jag tror också bytt lite profil. Var mycket mer modern design och konst än vad jag hade förväntat mig och i flera rum hade de (enligt mig) "förstört" hela stämningen genom att sätta in något modernt konstverk i mitten av ett gammalt 1700-talsrum. Så jag var ganska besviken fram tills jag kom till rummet på bilden som de hade bevarat i sin ursprungliga stil (och som också stod som tips i min guidebok). En elegant 1800-talsmatsal. Övriga rum var ganska märkliga - tex i ett fint gammalt sovrum hade de satt in en modern lampa i mitten som föreställde döda fiskar på ett fiskespö...ja ni förstår!
 
Het Gravensteen - Grevarnas borg! Var tidigare hemvist för Flanderns grevar. Borgens imponerande tjocka murar höjer sig över centrum och ger ett mäktigt intryck, som ni kunde se på en tidigare bild. Delar av borgen är från slutet av 1100-talet, men största delen är nyare delar. Borgen var Gents viktigaste befästning fram till 1300-talet och fram till sent 1700-tal användes den som stadens fängelse. Sedan blev det även bomullsspinneri. Inne på borggården finns två stora byggnader - grevens medeltida residens och det äldre huvudtornet. I de övre rummen finns en ruskig samlig medeltida tortyrredskap.
 
Utsikt över Gent från Het Gravensteen.
 
Utsikt över Gent från Het Gravensteen.
 
På väg mot kammaren med alla tortyrredskap fanns denna giljotin. I tortyrkammaren fanns diverse tortyrredskap, så som sträckbänk, tumskruvar, huvudlås, betongtyngder och fixeringsredskap. Tur att man inte levde på den tiden!
 
En av salarna på Het Gravensteen.
 
Vandring längs Het Gravensteens mur.
 
Vrijdag Markt. Ett stort torg omringat av fina hus. Det blåste en del igår, så de som stod på marknaden hade fullt sjå med att hålla varorna på backen.
 
Sint-Jacobskerk.
 
Promenad mot Belfort - ett av stadens främsta landmärken som var, tillsammans med närliggande Lakenhalle (textilhallen), handelscentrum under medeltiden. Belfort är ett klocktorn som under medeltiden hade syftet att samla invånarna i närliggande byar. Jag besökte givetvis tornet och kollade på de gigantiska klockorna och njöt av den vackra utsikten från tornet.
 
Utsikt från Belfort. Huset till vänster är Gents stadshus. Inne i stadshuset finns tydligen bland annat jättefina tronrum och salar. Guidade turer i huset går tyvärr endast under sommarhalvåret. Lite längre bort ser ni Sint-Jacobskerk.
 
Utsikt från Belfort. Sint Niklaaskerk.
 
Utsikt från Belfort. Sint Baafskathedraal (mer om det sedan).
 
Klocktornet på Belfort. Jag hade turen att vara i klocktornet precis under klockringningen, så jag fick se hur maskineriet i "trumman" arbetar för att få ljud i klockorna.
 
Nere på marken igen. Belfort och Sint Niklaaskerk i bakgrunden till vänster.
 
Sint Baafskathedral. Precis som de andra kyrkorna jag varit inne i var denna otroligt pampig och vacker. Denna katedral är i gotisk stil och byggdes under flera hundra år, med start på 1200-talet.
 
Sint Baafskathedral.
 
 
Det kanske blev lite väl många bilder i detta inlägg, men jag hoppas ändå att ni tyckte att det var kul att få en liten rundvandring i Gent. Idag ska jag strosa runt i Bryssel och njuta av söndagen. Men först blir det lite handling av mat vid Place Jourdan. Ha en fin söndag allihopa!
Birgitta
2015-01-25 @ 14:02:30

Vilka fina byggnader och så mycket historia. Är det belgare som står för konst o byggnation av dessa gamla byggnader?

2015-01-25 @ 14:51:08

Du är duktig på att skriva och berätta! Här hemma har vi en riktig vinterdag, solen skiner!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0