Parker, Promenader, Pommes frites och Palats

Som ni ser i rubriken har jag hittat en ny 4P-modell, en modell som resulterar i en riktigt bra söndag ;) Skämt åsido. Dagen började med en härlig promenad i Parc du Cinquantenaire, som byggdes på uppdrag av kung Leopold II till firandet av 50-årsjubiléet av Belgiens självständighet 1880. Palatset vid infarten till parken består av en triumfbåge med museum på vardera sida, vilka tidigare användes för handelsmässor. Under andra världskriget användes parken till att odla grönsaker för att livnära Bryssels invånare.
 
Till vänster om denna byggnad ligger Musées Royaux d'Art et d'Histoire. Något som jag tror kan vara värt ett besök.
Triumfbågen är inspirerad av triumfbågen i Paris. Den var tyvärr inte färdig i tid till 50-årsfirandet utan slutfördes i början av 1900-talet.
 
 
 
Enligt min guidebok var valvbågen ämnad som port till staden. Högst upp ser ni den symboliska bronsskulpturen Brabant (ovanför hästarna) som höjer nationsflaggan.
 
 
På Place Jordan Plein är det marknad på söndagar. Jag brukar handla mat i en mataffär som ligger precis vid torget.
Det finns även en kiosk på torget som är känd för att sälja en av stadens godaste pommes frites. Var givetvis tvungen att testa. Var gott och dessutom betydligt lättare att äta än våfflan igår!
Parc Léopold. Anlades som en vetenskapspark med fem universitetscentra. Tydligen har ledande forskare som Marie Curie och Albert Einstein mötts här för att diskutera aktuella vetenskapliga frågor.
Från Parc Léopold skymtar man Europaparlamentet mellan träden.
Sedan promenerade jag genom parlamentsområdet till Place du Luxemburg. I bakgrunden ser ni parlamentetsområdet.
 
Jag promenerade vidare till Quartier Royal där jag tog en liten promenad i Parc du Bruxelles (parken framför kungliga palatset, se bilder i förra blogginlägget) för att sedan möta upp Ville och Toby från jobbet för att besöka Musée de la Dynastie, som ligger precis bredvid kungliga palatset. Där finns en bred samling av målningar, dokument och andra kungliga minnesföremål som skildrar den belgiska monarkins historia från självständigheten 1830 fram till nutid. Så nu har jag järnkoll på den belgiska kungafamliljen :)
 
När vi var klara på muséet mötte vi upp Tomasso (en annan kollega), hans bror och hans brors flickvän och tog en fika på ett jättemysigt kafé bredvid Galeries St-Hubert.
 
 
Vi tog sedan en omväg förbi Palais de Justice på vägen hemåt för att kolla på den fina utsikten över staden.
 
 
Väl hemma har jag testat hotellets gym och bara tagit det lugnt. Imorgon är det jobbdag igen :)
 
Hoppas att ni har haft en fin helg!
 
Birgitta
2015-01-19 @ 18:54:32

Vilken pampig triumfbåge. Ligger konstmuseet i närheten av denna? 🎨
Hur är temperaturen? Har ni plusgrader? ☀️

Svar: Ja den är häftig! 😃 Nej jag tror att konstmuseet ligger vid kungliga palatset. Vid triumfbågen finns ett militärhistoriskt museum, ett bilmuseum och ett historiskt museum. Så där finns det mycket att kolla på 😃
sandraibryssel.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0